Południowa obwodnica Śląska: Zbudują rybnicki fragment
Zbudują ważną drogę. Wkrótce początek prac nad budową rybnickiego fragmentu trasy Racibórz – Pszczyna. Tak zwana południowa obwodnica Śląska ma zacząć powstawać już wiosną. Podpisano już niezbędne umowy.
Trasa ma mieć ponad dziesięć kilometrów, będzie dwujezdniowa – połączy autostradę A1 na granicy z Żorami z Rybnikiem. Łącznie drogowcy zbudują tu pięć węzłów.
Równolegle – w ramach tego samego przedsięwzięcia – ma też powstawać licząca niespełna kilometr tzw. droga śródmiejska: alternatywne połączenie głównej powstającej arterii ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.
To największy projekt dotyczący dróg wojewódzkich w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Koszt przedsięwzięcia związanego z obecnym, głównym etapem budowy tej trasy w Rybniku oszacowano na 433,7 mln zł (ok. 83 mln zł z tej kwoty to planowane odszkodowania). Przy 134 mln zł wkładu Rybnika (w całości z EBI) jego władze uzyskały 290 mln zł dofinansowania z puli środków na drogi wojewódzkie w obecnym śląskim RPO
Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.
W obecnym śląskim RPO znajduje się najwięcej środków spośród programów regionalnych w Polsce – 3,477 mld euro. Wynegocjowane w nim fundusze na rozbudowę i modernizację dróg to łącznie ok. 360 mln euro.
← Wróć na stronę główną