Można już żeglować. Kanał Gliwicki otwarty
Sezon otwarty. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – administrator Kanału Gliwickiego rozpoczął właśnie kolejny sezon nawigacyjny na tej drodze wodnej.
Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim od lat 30-tych minionego wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Za sprawą sześciu śluz na odcinku o długości 42 km między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem, zapewnia żeglugę transportową i turystyczną.
Śluzowanie odbywa się w robocze dni tygodnia w godz. od 6.00 do 22.00. Zaś począwszy od 30 kwietnia aż do końca października przeprawa barek transportowych oraz mniejszych, turystycznych statków i łodzi, podobnie jak w minionych latach będzie możliwa 7 dni w tygodniu między godz. 6.00 i 22.00.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach dwa lata temu ukończył modernizację śluz Rudziniec i Kłodnica, w tym roku oddana do użytku zostanie śluza Dzierżno. Prace modernizacyjne będą zaś kontynuowane na ostatniej śluzie Kanału, w gliwickich Łabędach, zaznacza Linda Hofman z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Roboty o podobnym zakresie rozpoczną się z kolei na obiektach w Kędzierzynie-Koźlu – śluzach Nowa Wieś i Sławięcice. Wszystko za sprawą realizacji II etapu projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – Etap II”. Całość prac, współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, będzie jednak prowadzona w taki sposób, by nie utrudniać żeglugi. Wartość inwestycji to ponad 110 mln zł.
To jednak nie oznacza, że nie można przez nie przepłynąć, dodaje Linda Hofman z Regionlanego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
W tym sezonie nawigacyjnym mieszkańcy regionu i korzystający z drogi wodnej będą mieli rzadką okazję, by zobaczyć śluzy zwykle dostępne tylko od strony wody, również z lądu. Za sprawą wydarzeń, które przygotowuje RZGW w Gliwicach już w maju otwarta dla zwiedzających zostanie śluza Rudziniec. Wspólnie z obsługą obiektu będzie można przyjrzeć się z bliska maszynerii, która wprawia w ruch potężne wrota, poznać zasady działania urządzeń hydrotechnicznych, zaznajomić się z barwną historią Kanału Gliwickiego i znaczeniem środków unijnych dla zachowania sprawności tej infrastruktury a także wybrać się w rejs statkiem po Kanale Gliwickim.
← Wróć na stronę główną